Τεχνολογία, Ειδικά Εφέ. Στον κόσμο του Cinema Γράφει Ο Κώστας Δημητριάδης.


Ο κινηματογράφος ξεκίνησε δειλά τα πρώτα του βήματα, σε ασπρόμαυρο φιλμ και χωρίς φωνή. Η ταινία γυριζόταν με απόλυτη χρονική σειρά μέχρι  να ανακαλυφθεί τυχαία το μοντάζ, όταν κάποιο κομμάτι του φιλμ κόπηκε κατά λάθος.
Με την πάροδο των χρόνων βρέθηκε τρόπος να συγχρονιστεί ο ήχος και η μουσική με την κίνηση κι έτσι οι πρώτες ομιλούσες ταινίες έκαναν την εμφάνισή τους, όπως και το έγχρωμο φιλμ.

Όμως, κάποιες φορές τα σενάρια απαιτούσαν ειδικές συνθήκες και ειδικά οπτικά εφέ, που δεν μπορούσαν να πραγματοποιηθούν σε φυσικές συνθήκες. Οι κινηματογραφιστές άρχισαν να σκέφτονται τρόπους να δημιουργήσουντη δική τους ψευδαίσθηση, με τα πενιχρά μέσα που διέθεταν. Και κάπου εκεί ξεκίνησε το  μαγικό ταξίδι των ειδικών οπτικών εφέ στο χρόνο.

Οι μινιατούρες

Άλλο ένα αξιόλογο εφέ ήταν η χρήση μινιατούρων. Οι ειδικοί έφτιαχναν μινιατούρες τραίνων, ζώων, τεράτων σε μεγάλη κλίμακα και τις τοποθετούσαν στα πλάνα τους. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το κλασσικό βουβό φιλμ “Metropolis”, που αποτελείται επί το πλείστον από μινιατούρες. Οι ταινίες Star Wars, Star Trek, Terminator 1 και άλλες, στηρίχθηκαν στη χρήση των μινιατούρων μεγενθυμένης κλίμακας. Σήμερα, το μόνο που αρκεί είναι η χρήση layers στο ειδικό πρόγραμμα, μέσω του οποίου δημιουργούμε,  προσθέτουμε και αφαιρούμε αντικείμενα.

Η τεχνολογία του “Chroma key compositing“


Οι αδελφοί Lumiere, ασχολήθηκαν αρκετά με τις ιδότητες των χρωμάτων και του φιλμ. Συγκεκριμένα, χρησιμοποίησαν τη μέθοδο της σκίασης και της επικάλυψης. Κατά τη διάρκεια των λήψεων, κάλυπταν  ένας μέρος της κάμερας με μαύρες κάρτες, με αποτέλεσμα να μην φωτίζεται το κομμάτι που δεν έβλεπε η κάμερα και κατ’ επέκτασιν να μην τυπώνεται στο φιλμ.


Επίσης φρόντιζαν κατά την εμφάνιση του φιλμ να μην τυπωθεί το υπόβαθρο, σκοτεινιάζοντας το σημείο κατά την διαδικασία.  ο Georges Méliès, αρκετά χρόνια μετά, με την παραπάνω μέθοδο κατάφερε να εντυπωσιάσει με την ταινία “ Un Homme De Tête ” (Ένας άνθρωπος με κεφάλια).

To 3ds Max είναι ένα από τα κορυφαία προγράμματα μοντελοποίησης, rendering (φωτορεαλισμού) και animation (κίνησης). Το πρόγραμμα έχει δύο διαφορετικές εκδόσεις το 3ds Max Design και το 3ds Max, που απευθύνονται σε διαφορετικό κοινό.

Το 3ds Max Design απευθύνεται κυρίως σε Μηχανικούς, Διακοσμητές κ.λπ. και στοχεύει κυρίως στην ανάδειξη αρχιτεκτονικών και μηχανολογικών μελετών, Interior & Exterior Design. Ένας καλός χρήστης του προγράμματος μπορεί να δημιουργήσει φωτορεαλιστικές απεικονίσεις που δεν μπορεί κανείς να καταλάβει ότι δεν είναι πραγματική φωτογραφία.

Τα περισσότερα διαφημιστικά φυλλάδια κατοικιών, ξενοδοχείων, ενοικιαζόμενων δωματίων κ.λπ. χρησιμοποιούν κυρίως εικόνες φωτορεαλισμού και πολύ λιγότερο …πραγματικές.

Το 3ds Max απευθύνεται κυρίως σε όσους ασχολούνται με animation, δημιουργία χαρακτήρων για παιγνίδια σε υπολογιστή, play station κ.λπ, video, κινηματογράφο και τηλεόραση.

Ένα πολύ γνωστό και δημοφιλές πρόγραμμα μοντελοποίησης είναι το Maya.

 To Maya δημιουργήθηκε από την εταιρία Alias Systems Corporation η οποία αγοράστηκε από την Autodesk.

Σε πολύ μεγάλο ποσοστό χρησιμοποιεί την ίδια λογική δημιουργίας μοντέλων, φωτορεαλιαμού και κίνησης που χρησιμοποιεί το 3ds Max.

Οι κυριότερες διαφορές του από το 3ds Max είναι η δυνατότητα δημιουργίας των χαρακτηριστικών ενός προσώπου που προσεγγίζει την πραγματικότητα. Για παράδειγμα στο πρόγραμμα υπάρχει ένα plug-in με το οποίο προσομοιώνεται η κίνηση χειλιών και ματιών ενός …προσώπου που …μιλάει. Μπορείτε να γράψετε κάποιο κείμενο και να προσαρμοστεί η κίνηση των χειλιών σύμφωνα με το κείμενο. Μπορεί επίσης να δημιουργηθεί και 3D στερεοσκοπική απεικόνιση της φωτορεαλισμένης σκηνής ή του animation.

Αναμφίβολα ο τομέας των οπτικών εφέ στο κινηματογράφο παρουσιάζει τεράστιο ενδιαφέρον. Παρόλα αυτά ορισμένα concepts μπορεί να είναι αρκετά περίπλοκα ώστε να “τρομοκρατήσουν” τους αρχάριους του κλάδου.

Βασικές Έννοιες VFX:

• Compositing/Σύνθεση: Πρόκειται για τον συνδυασμό διαφορετικών στοιχείων μέσα στην ίδια εικόνα
• Tracking/ Match Moving Tracking/Motion Tracking:
Είναι το μοντάρισμα του ζωντανού υλικού που έχει καταγράψει ο σκηνοθέτης με αυτό των οπτικών εφέ

• Rotoscoping: Αφορά τον σκηνοθέτη και τις προσθαφαιρέσεις που κάνει στο υλικό του. Πιο συγκεκριμένα, είναι η αντικατάσταση τραβηγμένων, ζωντανών στοιχείων με άλλα από τον κόσμο των Visual Effects

• Keying: Η χρησιμοποίηση του μπλε/πράσινου χρώματος στο background της λήψης του πλάνου. Με τον τρόπο αυτό, και αξιοποιώντας τα οπτικά εφέ, μπορείς να προσθέσεις τα πάντα στο φόντο σου

• Matte painting: Η ζωγραφική πάνω σε γυαλί(ή και άλλου είδους υλικό) που δημιουργεί την ψευδαίσθηση ενός τοπίου που, ουσιαστικά, δεν υπάρχει στον χώρο του γυρίσματος

Η βουτιά στον κόσμο των Οπτικών Εφέ είναι σίγουρα συναρπαστική για τους καλλιτέχνες που τολμούν να την κάνουν, κυρίως γιατί μπορεί να δώσει ζωή σε οτιδήποτε βάλεις στο μυαλό σου. Ωστόσο κανείς δεν μπορεί να ισχυριστεί είναι μια εύκολη και απλή τέχνη.
Αντιθέτως, απαιτεί άπειρες ώρες διαβάσματος αλλά και πρακτικής ενασχόλησης για την κατανόηση και κατ’ επέκταση την εξέλιξη της.

Το Cinema 4D, είναι ένα από τα κορυφαία προγράμματα στον κόσμο για την 3D μοντελοποίσηση, φωτορεαλισμό και animation, με περισσότερα από 25 χρόνια εξέλιξης. Είναι προιόν της γερμανικής εταιρίας Maxon η οποία ανήκει στον όμιλο Nemetschek Group.

Αποτελεί τον τέλειο συνεργάτη για όποιον επαγγελματία ασχολείται με το 3D modeling και animation. Η εφαρμογή περιλαμβάνει ότι χρειάζεται κάποιος για να δημιουργήσει υψηλής ποιότητας φωτορεαλισμούς και animation, και ανάλογα με το αντικείμενο του κάθε επαγγελματία, το Cinema 4D έχει και το αντίστοιχο πακέτο για να καλύψει ακριβώς τις ανάγκες του. 

Είτε θέλετε να απεικονίσετε ένα κινητό τηλέφωνο, ένα κτίριο, ένα αυτοκίνητο ή οτιδήποτε άλλο, το CINEMA 4D προσφέρει όλα όσα χρειάζεστε για να παράγετε φανταστικές εικόνες και animations, γρήγορα, εύκολα και σε οποιοδήποτε επίπεδο ρεαλισμού.

Το CINEMA 4D έχει μια τεράστια γκάμα επιλογών εισαγωγής που σας επιτρέπουν να εργαστείτε με μοντέλα από μια μεγάλη ποικιλία από 2D και 3D εφαρμογές, ενώ υπάρχουν και ειδικές εντολές συνεργασίας με κορυφαία 3D προγράμματα CAD, όπως VectorWorks, ArchiCAD και Allplan.

Όμως, όσο κι αν η τεχνολογία προχώρησε και όλα πια γίνονται με ένα κλικ, ας μην ξεχάσουμε ποτέ τους πρωτομάστορες της έβδομης τέχνης. Εκείνους που έκαναν οπτικά εφέ χρησιμοποιώντας λίγη φυσική, λίγη χρωματολογία, λίγη χημεία και προπαντός ... το μυαλό τους.

0 σχόλια: