Χρυσόσκονη - Ελληνική ταινία 2009 ολόκληρη στο youtube


Χρυσόσκονη

Δραματική 2009 Διάρκεια: 84'
Ελληνική ταινία, σκηνοθεσία Μαργαρίτα Μαντά με τους: Μάνια Παπαδημητρίου, Αργύρης Ξάφης, Άννα Μάσχα

Παγιδευμένη στη μόνιμη αγκύλωση των «καλλιτεχνικών» ταινιών οι οποίες προτάσσουν τα νοήματα της αφήγησης και της αληθοφανούς δραματουργίας, η «Χρυσόσκονη» διαθέτει λίγες ευαίσθητες στιγμές και πολλά ασφαλή συμπεράσματα. Δεν είναι παρά μια απόλυτα προβλέψιμη αλληγορία ενηλικίωσης, η οποία, όμως, έκανε αίσθηση στο αθηναϊκό Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου όπου κέρδισε το Βραβείο Κοινού, ενώ η Άννα Μάσχα βραβεύτηκε από την Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου

-



Αυτή είναι η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία της Μαργαρίτας Μαντά. Με πλούσιο κινηματογραφικό βιογραφικό, όντας συνεργάτης του Θεόδωρου Αγγελόπουλου και της Όλγας Μαλέα μεταξύ άλλων. Η Χρυσόσκονη είναι μια ταινία επανεξέτασης των αστραπιαίων αλλαγών της καθημερινότητας και συναισθηματικής νοσταλγίας του πιο "ανθρώπινου" παρελθόντος


Όπως εξομολογήθηκε η σκηνοθέτης, η ταινία προέκυψε απ`την ανάγκη της να εκφράσει τον προβληματισμό, και την απέχθεια της, για μια πόλη που αλλάζει διαρκώς. Μετατρέποντας μας σε κυνηγούς, και δούλους ταυτόχρονα, μιας νέας τάξης πραγμάτων, ενός νέου κομπιουτεραρισμένου και στείρου τρόπου ζωής.
Η πλοκή έχει να κάνει με τρία αδέρφια που βρίσκονται στο μεσοδιάστημα της λήψης μιας απόφασης. Αυτή της κατεδάφισης και της πώλησης του πεπαλαιωμένου πατρικού σπιτιού. Τα οικονομικά οφέλη αυτονόητα. Ο αδερφός, ένας δραστήριος δικηγόρος, υποστηρίζει ένθερμα την λύση της αντιπαροχής, τη στιγμή που η μία αδερφή τείνει συγκαταβατικά προς το μέρος του, ενώ η έτερη εναντιώνεται πεισματικά, μη όντας διατεθειμένη να αποχωριστεί τις ανήλικες και νοσταλγικές μνήμες του παρελθόντος που έχει συνδέσει με το πατρικό σπίτι




Η πλοκή είναι κυρίως προσχηματική. Η Μαργαρίτα Μαντά χρησιμοποιεί εργαλειακά τις αποκλίνουσες ζωές των τριών αδερφιών με φόντο τη σύγχρονη Αθήνα για να περιγράψει καθολικά το σημερινό τοπίο της πόλης. Ένα τοπίο πλήρους αποξένωσης. Αισθητικής και βιοτικής χυδαιότητας.Άνθρωποι φοβισμένοι, σκυφτοί που τρέχουν να προλάβουν το χρόνο. Ποιος χρόνος σου ανήκει, όταν το βλέμμα δεν κάθεται στο χώρο;

Κινηματογραφικά η Μαντά παίρνει ένα σημαντικό ρίσκο για μεγάλου μήκους ταινία. Παρουσιάζει την αφήγηση μέσω πλάνων που κινηματογραφούν τις μονωμένες ζωές των ηρώων και των υποηρώων. Πρόκειται για αυτοτελείς σκηνές αστικής αποξένωσης. Για τη γιγάντωση του "εγώ"

Το πρόβλημα στη δομή του φιλμ θα φανεί όταν θα χρειαστεί οι επιμέρους ιστορίες να συναφθούν. Η Μαντά προσφεύγει στους οικογενειακούς δεσμούς των ηρώων και μας παρουσιάζει μια καραμελωμένη εκδοχή συμφιλίωσης. Δίχως υπόβαθρο, στοχεύοντας αποκλειστικά στη συναισθηματική λύτρωση του θεατή. Και έτσι τελικά, πίσω από την φαινομενική αθωότητα της χρυσόσκονης κρύβεται η καμουφλαρισμένη ενοχή της παραίτησης και της εύκολης δικαίωσης

Εν τέλει, η Χρυσόσκονη βασίζεται στην καλή πρόθεση του θεατή, δίχως κάποιο βαθύ κοινωνικοπολιτικό υπόβαθρο. Είναι μια ταινία που εναντιώνεται αυστηρώς συναισθηματικά, και επί της ουσίας κάπως αναιμικά, στο αστικό τρεχαντήρι του Δυτικού πολιτισμού, ζητώντας απ`τον θεατή την επανεξέταση της ακατάσχετης ροής των αλλαγών που έχουμε υποθάλψει αβίαστα στη ζωή μας.
Γιώργος Ευθυμίου



Δείτε εδώ περισσότερες Ελληνικές ταινίες

0 σχόλια: